Dr. Gerald G. Jampolsky
A SZERETET TANÍTÁSA- CSAK SZERETETRE TANÍTS
Az attitudinális gyógyítás hét alapelve
Hosszú évvekkel ezelőtt, amikor az első családállítást csináltattam , még sok dologgal nem voltam tisztában ,a tanulás-tapasztalás rögös útjának a kezdetén jártam.
Nem tudtam, hogy ilyenkor nem lehet az állító személyt egyedül hagyni hanem segíteni, támogatni kell, hogy minél előbb sikeressen fel tudja dolgozni azt amit ott akkor látott hallott,tapasztalt.
Nekem nem volt ilyen vezetőm és az első napok pokolian nehezek voltak. Tele voltam dühvel, haraggal.
Tudjuk nincsennek véletlenek, sírva kértem Say Baba segítségét,és akkor találtam a neten ezt a könyvet.
Csodálatos mű sokat segített.
A tisztulás nem csak a lelket, de a fizikális testet is megviseli, az epém úgy fájt ,hogy azt hittem összeesek.
Természetessen nekem az nap kellett egy nagyon komoly és nehéz előadást tartanom nemzetközi befektetők előtt. Eleinte azt hittem nem élem túl,de
Volt a könyvben egy mondat amit a mai napig mindég mondok a pácienseimnek ,ha fáj valamid mond:
SZERETET és ELENGEDÉS!
Nekem akkor ott és a mai napig ez a mondat az ami segít és megszabadít minden lelki és fizikális fájdalmamtó
KÖSZÖNETNYILVÁNÍTÁS
Örökké hálás leszek
azért, hogy jelen vannak az életemben
feltétlen
szeretetükért, segítségükért és támogatásukért valamint
azért, hogy olyankor is meglátják bennem a fényt, amikor én
magam éppen képtelen vagyok meglátni vagy megtapasztalni.
BEVEZETÉS
Amint elhagyjuk a szülőcsatornát, és belépünk ebbe a világba, mindjárt azzal kezdjük, hogy nekikeseredve küzdünk lélegzetért
Sokan úgy is élik le egész életüket, hogy mindvégig folytatják ezt a küzdelmet, magányosan, szeretetlenül.
Túl gyakran vesz rajtunk erőt a félelem. Félünk
a betegségtől és a haláltól, félünk Istentől, félünk még attól
is, hogy folytassuk tovább az életünket.
És sokan hagyják el
úgy a világot, ahogy megérkeztek: nekikeseredve küzdenek a
lélegzetért.
Hiszek abban, hogy másképp is lehet szemlélni az életet:
úgy, hogy szeretetben, békében és félelem nélkül járhassunk a
világban. Ehhez nincs szükség külső csaták megvívására, csak
arra, hogy gyógyítsuk meg önmagunkat. Ezt a folyamatot
„attitudinális gyógyítás”-nak nevezem, [1] mert belső és
alapvetően tudati természetű. Hiszem: helyesen alkalmazva
mindenki számára lehetővé teszi, hogy a körülményektől
függetlenül élvezze minden pillanat örömét, harmóniáját, és
megkezdje utazását a szeretet és a reménység útján.
Az elmét át lehet programozni. Ez a tény a szabadságunkat
rejti magában. Mindegy, milyen sokszor éltünk vissza vele
mostanáig; az elmét pozitív módon is fel lehet használni,
méghozzá minden képzeletet messze meghaladó módon. Igaz, hogy
az átprogramozás előtt úgy érezhetjük, elménk szorosan lezárt
rekeszekből áll. Érezzük a lehetőségeket, de ezek „zárt ajtók
mögött” rejlenek. Együttes utazásunk során észre fogod venni,
hogy ezek a rekeszek voltaképpen gyógyításra váró attitűdök,
és mivel mi magunk választottuk őket, következésképpen
megváltoztathatók. Minden apró változtatással felpattan egy
újabb „ajtó”. Eleinte úgy érezzük, csapdába estünk, képtelenek
vagyunk kiszabadulni önnön korlátaink közül, de ahogy mind
több terméketlen, segíteni képtelen attitűdöt vetünk félre,
annál világosabban látjuk, hogy elménket egyáltalán nem kell
rekeszekre osztani. Minden lehetőségünk mindig elérhető volt,
hiszen elménk egységes és oszthatatlan. Boldogságunknak csak
olyan korlátok állhatnak útjába, amelyeket mi magunk állítunk
oda.
Attitűdjeink határozzák meg, hogy békét vagy félelmet
élünk-e át, hogy egészségesek vagyunk-e vagy betegek, szabadok-
e vagy rabok. Ez a könyv is egy attitűdről szól: a
szeretetről, a maga igazi értelmében. A szeretet teljes
elfogadás és teljes odaadás — korlátok és kivételek nélkül. A
szeretet az egyetlen valóság, ezért nem változtatható át. Csak
bővíthető és gyarapítható. Önmagából bomlik ki végtelenül és
gyönyörűségesen. A szeretet mindenkit makulátlannak tekint,
mert valamennyiünkben felismeri a fényt. A szeretet a félelem
teljes hiánya, és az attitűdgyógyítás alapja.
Ha te is olyan vagy, mint én: ha még mindig küzdesz,
igyekszel szabadulni a fájdalomtól, a depressziótól, a
szomorúságtól, a szorongástól, hogy megtapasztalhasd a tiszta
szeretetet, akkor biztosak lehetünk benne: nem véletlen, hogy
most, ezen a könyvön keresztül egymásra találtunk.
A következőkben arról a szemléletről fogok írni neked, amelyet
mind következetesebben igyekszem megvalósítani a saját
életemben. Erre alapítottam a `Center for Attitudinal Healing`
(Az Attitudinális Gyógyítás Központja) nevű intézetemet.
Elmesélek néhány esetet arról, hogy az idekerülő gyerekek
hogyan tanítottak nekem szeretetet, elmondom, hogy te is, én
is a felmerülő nehézségek közepette miként segíthetünk
önmagunkon a szeretet áltaL DR. GERALD G. JAMPOLSKY
Tiburon, Kalifornia 1982. május
Tiburon, Kalifornia
AZ EGYETLEN TUDNIVALÓ A SZERETET
Csak egyetlen leckét kell megtanulni. Azt az egyet azonban el
lehet mondani sokféleképpen. A sok közül az egyik, amelyet én
személy szerint különösen jelentőségteljesnek érzek, `A Csodák
Könyvé`ből való, és így hangzik:
Csak szeretetre taníts, mert szeretet vagy magad is.
Ez a megállapítás jelzi célunkat és az eszközt is, amelynek
segítségével elérhetjük. Kimondja, hogy lényegünk a szeretet.
Elmondja nekünk, hogyan ismerhetjük föl ezt minden kisebb és
nagyobb nehézség ellenére: csak szeretetet adj, csak békére
taníts, és saját biztonságod érdekében soha ne folyamodj
támadáshoz. Ez az attitudinális gyógyítás legelső, általános
alapelve.
Életemben sokszor tévesztettem szem elől ezt az
igazságot. Mégis biztató, hogy ez az egyszerű igazság újra meg
újra felbukkan. 1975 tavaszán világosabbá vált sok minden,
amiben akkoriban kezdtem hinni. Ekkor vettem először kezembe
`A Csodák Könyvé`t. Korábban is felismertem már néhány
„valóságot”, de ezeket a rendkívül kecsegtető tényeket nem
rendeztem összefüggő egésszé. Az alább következő néhány mondat
összefoglalja mindazt, amit az attitudinális gyógyítás
alapelveiből megsejtettem, mielőtt `A Csodák Könyvé`vel
megismerkedtem volna.
Amikor az ember segít valaki máson, nem érez félelme A félelem nem idéz elő pozitív változást. Segítő szándékkal félelmet kelteni: hiba.
Félelmeinket a gyerekek elől nem tudjuk eltitkolni. Tudatunk tartalma hozzáférhető mindenki, különösen a gyermekek számára; egy bizonyos szinten minden tudat kommunikál az összes többivel.
Nem vagyunk testünkbe börtönözve, nem kötnek bennünket
a tárgyi valóság korlátai.
A tudat, mivel élni akar, befolyásolni tudja a betegség lefolyását. Nem létezik visszafordíthatatlan folyamat. Ha túl sokat foglalkozunk a múlttal, az megzavarj jelenbeli tudatunkat.
Minden helyzet, tűnjék bármily kellemetlennek, mindig
szolgál tanulsággal.
Élményeinket belső céljaink határozzák meg. Nem vagyunk
a külvilág tehetetlen áldozatai.
A szeretet létezik.
`Szeretném megosztani veled néhány élményemet, amelyek e
következtetések levonására késztettek. Ha bemutatom, hogyan
tanultam meg alkalmazni a szeretet leckéjét, remélhetőleg te
is képes leszel a saját életedben megtalálni ezeket az
összefüggéseket. Életünk bizonyos területein képesek vagyunk
tisztán és világosan látunk, és én hiszek abban, hogy ezt az
élményt egyszerűen átvihetjük azokra a területekre is, ahol
egyelőre a félelem tűnik indokoltnak. Az élet ezt lehetővé
teszi számunkra.
AZ IGAZSÁG MEGISMÉTLI ÖNMAGÁT
„A tegnap rémes volt, a ma borzalmas, a holnap pedig még
rettenetesebb lesz.” Ez volt a családom világszemlélete,
amikor kisgyerek voltam. Gyanítom, hogy amikor te
fölcseperedtél, körülötted is többé-kevésbé ez az attitűd
uralkodhatott. Nemzedékeken át mindannyian belemerevedtünk
abba a hitbe, hogy a múlt előrevetíti a jövőt, és hogy a józan
ítélőképességű, érett ember, mielőtt terveit elkészítené,
alaposan áttanulmányozza a múlt tanulságait. `A Csodák Könyve`
kijelenti, hogy a múlt mindössze egyetlenegy megtanulható
leckével szolgál:
Nincs más idő, csupán a Pillanat.
Hisszük, hogy a múlt szabja meg az élet igazi törvényeit, és
ez a hit felmérhetetlenül mélyen lakozik tudatunkban; nem is
csupán abban nyilvánul meg, hogy igyekszünk befolyásolni az
elkövetkezendőket. Szüntelenül a jövő körül járnak
gondolataink, és `elvárjuk,` hogy olyan legyen, mint a múlt.
Ábrándozásaink, tervezgetéseink közben a jövőre vetítünk a
múltból származó emlékképeket — mégpedig azokat, amelyeket
kellemes emlékként őrizgetünk. Azokat, amelyet kényelmetlenek
vagy fájdalmasak voltak, igyekszünk kizárni.
Ha így gondolkodunk, voltaképpen nem teszünk egyebet,
mint hogy nem gyakorlatiasan, ésszerűen, józanul tekintünk a
jövő felé, hanem olyan tudatállapotot idézünk elő, amelynek
szinte egyedüli összetevője a félelem. Hitünk szerint életünk
eseményeinek rendes menetében nem bízhatunk meg, és mindenkire
ellenségként, de legalábbis potenciális fenyegetésként
tekintünk. Ez az attitűd aztán azt eredményezi, hogy
önmagunkat szerethetetlennek tekintjük. Ez bűntudatot szül, a
kiszolgáltatottság érzését, minden iránti bizalmatlanságot.
Ennek hatására megpróbáljuk irányításunk alá vonni a
valóságot, és önmagunkban csak azokat a képességeket
fejlesztjük ki, amelyek a manipulációt segítik elő.
Ezt a hibát természetesen én magam is számtalanszor
elkövettem. Másmilyennek mutattam magam a világ előtt, mint
amit valóban éreztem. Legbelül esetleg rettegtem az
eljövendőktől, de kívül egy tiszteletreméltó, életét szorosan
kézben tartó férfi álruháját öltöttem magamra. És mint
mindenki, aki álarcot hord, én is elszigeteltnek és meg nem
értettnek éreztem magam.
Ha nem érezzük, hogy szeretnek, ha nem érezzük magunkat
szeretetreméltónak, többnyire azt a hibát követjük el, hogy a
külső körülményeken igyekszünk változtatni, úgy gondolván,
hogy azok okozzák boldogtalanságunkat. Ennek érdekében
szükségünk van a jövő fogalmára, hiszen vágyunk csak valamikor
később teljesedik be. Következésképpen a jelen pillanat veszít
értékéből. A jelen pillanathoz képest még a nyomorúságos jövő
is vonzóbbnak tűnhetik, ha legalább egy kicsit képesek vagyunk
befolyásolni. A boldogság pedig, mivel megköveteli, hogy
teljes figyelmünket a jelen pillanatra irányítsuk, ijesztővé
válik. Ha valami véletlen folytán bármily csekély mértékű
boldogság bekövetkeznék, az ilyen beállítottságú ember azon
nyomban gyanakodni kezd. A félelem a boldogtalanságra irányuló
vágyat gerjeszt a tudattalanban, hogy továbbra is a jövőre
koncentrálhassunk. Valahányszor félelmet érzünk, tévesen azt
hisszük, hogy a jelen pillanatban nem szabad átélnünk a
szeretet és az öröm érzését.
Nem csoda, ha ezzel az attitűddel azt éreztem, hogy nem
szeretnek, sőt nem is vagyok érdemes a szeretetre. Nem vagyok
érdemes, mert bűntudat gyötör valami megnevezhetetlen bűn
miatt. Attól való féltemben, hogy bűnhődnöm kell, azt hittem,
hogy a szeretet feláldozásával elkerülhetem a büntetést. Nincs
szükség vallásos neveltetésre ahhoz, hogy valaki azt képzelje:
szenvednie kell.
Hibáink elkövetésében nagyon magányosnak érezzük
magunkat. Azt képzeljük: bűnünk egyedül a mi vállunkat nyomja.
Én úgy éltem meg, hogy engem terhel a világ legnagyobb
bűnkészlete, amiből logikusan következett, hogy lépten-nyomon
baj leselkedett rám. Az élet valami külső hatalomként tűnt fel
előttem, amellyel szemben tehetségem és energiám fölöttébb
fogyatékosnak mutatkozott. Az élet — a szó igaz értelmében, a
fűszerekkel, az örömökkel, a békével, a harmóniával megáldott
élet — mintha csak a többi ember számára lett volna
fenntartva. Mivel álarcot viseltem, elhittem, amit a többi
ember álarca közölt velem: ők lehetnek boldogok, én nem.
Ez az attitűd azt eredményezte, hogy léteztem ugyan, de
nem éltem. Többnyire összetévesztettem a boldogságot a
fájdalommal, mert csak a legnagyobb válságok kelős közepében
éreztem igazán, hogy élek. Maga a boldogság elérhetetlennek
látszott, így ezt az egyetlen módot ismertem az élet
megtapasztalására. Mivel pedig a bajok és csapások sorozatban
zuhogtak rám, ezt az attitűdöt ráadásul szükségszerűnek
kellett látnom. Kiszolgáltatott áldozat voltam.
Életem nagy részében azt hittem, hogy számomra ez az
életszemlélet természetes. A szüleimtől örökölt gének és a
környezet együttes hatására lettem ilyen, félelmektől és
bűntudattól űzött ember, saját működésemtől és érzéseimtől
teljesen függetlenül. Álmomban sem jutott volna eszembe, hogy
félelem és szeretet között folyamatosan, pillanatról
pillanatra én magam választok. Sok embert ismerek, akik sokkal
rosszabb környezetben nőttek fel, mint én, de úgy döntöttek,
hogy nem hajlandók megrekedni a múltjukban. Én viszont
átvettem szüleimtől az ő életfilozófiájukat, elfogadtam a
környezetemben meglévő korlátozásokat.
Ma már világos számomra, hogy mindenki maga határozza meg
a hitet, amely szerint él. Azt hisszük, hogy azonosulnunk kell
a múltunkkal, holott erről szó sincs. Van más választásunk is.
A világot nem a mi szorongásunk tartja össze. Lehet félelem
nélkül is élni. Éppúgy, mint ahogy én, te is magad határozol
meg mindent, ami történik veled. Ez a tény ne keltsen
bűntudatot: ez ad szabadságot, ez teszi lehetővé, hogy
megtaláljuk a békét.
Három hónapja voltam szigorló orvos, amikor a fentieket
megértettem. 1945-ben, a haditengerészet V-12 egységének
tagjaként a Stanford Egyetem orvosi fakultására küldtek, és
egy év múlva leszereltek a flottától, hogy folytathassam
orvosi tanulmányaimat. Az egyetemen feltűnt, hogy bármilyen
betegségről tanultunk, az évfolyam jó egyharmada fölfedezte
magán a tüneteit. Nem kevesen ágynak is dőltek vele. Én
különösen a tuberkulózistól féltem: meggyőződésemmé vált, hogy
tébécét fogok kapni, és belehalok. Szigorló időszakom alatt be
is osztottak a tébécés betegek kórtermébe. Ottani időszakom
alatt állandó ábrándképpé vált bennem, hogy reggel veszek egy
jó nagy levegőt, és a nap hátralévő részében nem lélegzem
többet.
Egy éjszaka ügyeletben voltam, amikor sürgősen behívtak a
kórterembe egy ötvenéves alkoholista nőhöz, aki a tuberkulózis
mellett májcirrózisban is szenvedett. Bevérzett a nyelőcsöve,
vért hányt, sokkos állapotba került. A pulzusát alig lehetett
kitapintani, vérnyomását a műszer már nem jelezte. Leszívtam a
vért a torkából, és szívmasszázst alkalmaztam. Aznap az
oxigénlélegeztető nem működött, szájból-szájba lélegeztetéshez
kellett folyamodnom, amire kedvezően reagált.
Amikor visszatértem az ügyeleti szobába, a tükörben
megláttam, hogy zöld orvosi köpenyem csurom vér. Hirtelen
eszembe jutott, hogy az egész kapkodás alatt egyszer sem
jutott eszembe félni. Hatalmas tanulság volt ez számomra: ha a
segítségnyújtásra koncentrálok, nem érzek félelmet. Az alatt
az idő alatt, amíg arra az osztályra voltam beosztva, többször
is előfordult, hogy spekulálni kezdtem, mit kaphatok el, mit
nem, és a félelem teljesen megbénított. A lecke egyértelmű
volt: ha az ember csak azzal foglalkozik, hogy adjon, akkor
megszűnik a szorongás. Sok évvel később azt is felismertem,
hogy a fájdalom és a tehetetlenség érzése is megszűnik.
A TUDAT KOMMUNIKÁL A TÖBBI TUDATTAL
Ugyanabban az évben szert tettem volt még egy nagyon fontos
tanulságra: egy Billy nevű nyolcéves kisfiú tanított meg rá:
bármennyire igyekszünk, a gyerekek elől nem tudjuk eltitkolni
érzelmeinket. A bántó gondolatokat elrejteni nem lehet, de
megváltoztatni igen. Íme két idézet `A Csodák Könyvé`ből,
amelyek megvilágítják ezt a tanulságot.
Mondottam: tudatodat nem változtathatod meg úgy,
hogy változtatsz viselkedéseden, de mondottam azt
is, és sokszor mondottam: megváltoztathatod
tudatodat.
`A Csodák Könyve`
később hozzáteszi:
... ha valaki igazán változtat a tudatán, akkor a
leghatalmasabb eszközt változtatja meg, amelyet
megváltoztatni egyáltalán képes.
Ez akkor is igaz, ha azt hisszük, hogy a viselkedésünk vagy
valaki másnak a viselkedése okozza a problémát. Billy esetében
ott követtem el a hibát, hogy őt akartam megváltoztatni,
ahelyett, hogy saját magam belső gyógyításával foglalkoztam
volna. Ha a tudat elfogadja a gyógyítást, ez a javuló állapot
kisugárzik a vele kapcsolatban álló többi tudatra.
Billynek agyi károsodása volt, és a viselkedésével is
okozott problémákat. Pszichoterapeutaként többször találkoztam
vele és a szüleivel is, de az állapota nemhogy javult volna,
egyre rosszabbodott. Egy napon a szülők hangot is adtak
csalódottságuknak. Kezdtem haragot érezni Billy iránt, amiért
szakmailag rossz hírbe hoz. Ha meg akarunk változtatni
valakit, vagy harag, vagy gőg lesz a végeredmény.
Aznap este olvastam Milton Erickson egyik cikkét: ő a
modern hipnózis atyja az Egyesült Államokban. A cikk a
gyermekek hipnotizálásáról szólt. Azt állította: nem kell
több, mint relaxált állapotba hozni a gyereket, néhány
szuggesztiót alkalmazni, és hipp-hopp, máris megváltozik a
viselkedése. Valami berzenkedett bennem a módszer ellen, de
már eléggé elkeseredett voltam ahhoz, hogy elhatározzam:
kipróbálom.
Amikor legközelebb találkoztam Billyvel, leültettem egy
kerekes hordágyra, és szuggerálni kezdtem, hogy a szemhéja
egyre nehezebb, nehezebb, annyira nehéz, hogy le is csukódik,
és ő szépen hanyattfekszik a hordágyon. Képzelheted a
meglepetésemet, amikor azt tapasztaltam, hogy mindent
végrehajt, amit mondok neki. Tökéletesen kooperált, amit
azelőtt sohasem tett meg. Aztán egyszer csak felült a
hordágyon. A szeme csukva maradt, de orrát odanyomta az
enyémhez, és nehezen forgó nyelvvel, jellegzetes, kásás
hangján megszólalt: — Dr. Jampolsky, a szemhéjad egyre
nehezebb és nehezebb. — És harsány nevetésben tört ki.
Amikor magamhoz tértem a megdöbbenésből, jót nevettünk
együtt. A gyerekek kitűnő terapeuták, mert a formális oktatás
még nem zavarja meg bennük a mély, intuitív tudást. Jól
tudják, mi megy végbe a felnőtt szívében. Ösztönös érzékelésük
előtt semmi sem maradhat rejtve vagy titokban, és többnyire
átlátnak álarcainkon
ATTITŰD, AMELY GYÓGYÍT
1949-ben, amikor Bostonban voltam orvosi gyakorlaton,
világosan felismertem, hogy az attitűdök döntő hatást
gyakorolnak a testre. Ezt a felismerést két gyomorrákos beteg
esete erősítette meg bennem. A Harvard, a Tufts és a Bostoni
Egyetem orvosai egybehangzóan állították, hogy a két,
nagyjából egykorú férfinak azonos a kórisméje, és egyikük sem
élhet hat hónapnál tovább. Az egyik férfi két hét múlva meg is
halt. A másik azonban életben maradt, elbocsátották a
kórházból, és gyakorlóidőm végén úgy nyilatkozott, hogy jól
érzi magát.
Az első férfinak láthatólag semmi oka nem volt arra, hogy
éljen. Úgy érezte: hiába gyógyulna meg, akkor sem lenne képes
mindennapi gondjait megoldani. Jobban félt az élettől, mint a
haláltól. A halált egérútnak érezhette. A másik férfi
eltökélte, hogy élni fog; nem volt hajlandó statisztikai
adattá változni a mortalitási görbén. Valami módon meggyőzte
önmagát, hogy felépül, és megvalósítja terveit.
E két eset fényében felismertem, mennyire fontosak a
gondolataink. Az, hogy merrefelé kanyarognak, végső soron azt
is megszabja, hogy élünk-e, vagy meghalunk. Nagyon fontos
azonban azt is megértened, hogy amikor gondolkodásod
megváltoztatásáról beszélek, nem csatába hívlak. Az eszközök,
amelyek segítségével megváltoztatod gondolataid irányát,
ugyanazok, mint maga az új irány. A békét békés úton érjük el.
Szelíd eszközökkel valósítjuk meg a szelídséget. Ha bármikor
úgy érzed: nem vagy képes úgy gondolkodni, ahogy ez a könyv
javasolja, kérlek, ne küzdj önmagad ellen. Oldódjék fel a
feszültség. Ha csupán csak jóleső gondolatokat gondolsz,
olyanokat, amelyek megnyugtatnak és ellazítanak, akkor jársz
az általam javasolt úton. Semmi értelme, hogy erőszakkal
próbáld megváltoztatni a tudatodat. Egyszerűen jegyezd meg
gondosan, mi az, amire örömmel gondolsz, és mi az, ami
elszomorít — tudatod önmaga fogja végrehajtani önmagán a
szükséges változtatást.
A legtöbb orvos tudja, hogy a szellemi beállítottság
hatást gyakorolhat a szervi betegségekre. Tudják: az
élniakarás vagy a halálvágy megszabhatja a kór lefolyását.
Tudják ezt annak ellenére, hogy az attitűdöt nem lehet
mikroszkóp alá tenni, mérni vagy ismételten előállítani. A
tudat igazságaival a tudomány hagyományos eszközei nem tudnak
mit kezdeni. Az attitűdjeink által létrehozott körülmények és
általános hangulat nemcsak ilyen végletes módon, az életünket
fenyegető betegségekben nyilvánulnak meg, hanem életünk minden
mozzanatában. Ezt akkor értettem meg, amikor először próbáltam
letenni a pszichiátriai és neurológiai szakvizsgát.
A szóbeli szakvizsga két napon át tartott. Rengeteget
tanultam rá, de elkövettem egy komoly hibát: elhatároztam,
hogy én leszek a legnyugodtabb, leghiggadtabb orvos, aki
valaha a történelemben szakvizsgát tett. Figyelmemet arra
összpontosítottam, hogy ez az álarc tökéletes legyen, és
valóban: mindenki elképedve figyelte, milyen összeszedett
vagyok, még a professzorok is. Aztán egy hónap múlva jött az
értesítés, hogy megbuktam.
folyt.